Galeria zdjęć Przewodnik Dolina Adlitzgraben
Lista dróg (*.pdf)
Monster Położenie i klimat:

Adlitzgraben - dolina w rejonie przełęczy Semmering (Austria), ok. 80 km na pd-zach od Wiednia. Dolina jest skalista, miejscami tworzy malowniczy wąwóz. W jej skrajnie zachodniej części, pomiędzy miejscowościami Orthof i Breitenstein znajdują się dwie skały: Falkenstein (ok. 500 m długości mur, wysokość do 70 m) i Zapf (skałka wys. 30 m, szer. ok.50 m, silnie przewieszona), na których koncentruje się ruch wspinaczkowy. z uwagi na poludniową wystawę ścian najlepszą porą roku są późna wiosna, wczesna jesień lub niezbyt gorące lato.

Wspinanie:

Wspinanie typowo sportowe - przeważają drogi jednowyciagowe, do 30 m (nieliczne dłuższe), dobrze ubezpieczone (komplet przelotów + stanowisko zjazdowe na (prawie) każdej drodze. Dróg dwuwyciagowych jest kilkanaście, po za tym kilka 3 i 4-wyciagowych. W sumie w rejonie znajduje się ponad 200 dróg o trudnościach IV+ - X+, przy czym większość stanowią te z przedziału VII - VIII+ (w skali UIAA). Skała - wapień, podobny do tego w pd. Europie, świetnie uklamiony, dominują formacje przewieszone o rożnym kącie odchylenia od pionu.
Wizytówką rejonu jest położony tuż przy szosie sektor Monster, w którym ze względu na solidne przewieszenie można się wspinać nawet podczas ulewnych opadów deszczu.
Różnorodny charakter dróg, lita skala i bliskość Wiednia powodują że jest to ulubiony rejon sportowy mieszkańców tego miasta jak również innych przybyszy (gl. Czechów i Węgrów). W weekendy bywa czasem tłoczno.

Dojazd:

Rejon przeznaczony jest tylko i wyłącznie dla zmotoryzowanych. Dojazd w skały z dzikiego campu w Höllental (Kaiserbrunn - około 15 km) - wariant najszybszy i najkrótszy. Z Kaiserbrunn jedziemy w dół doliny (w kierunku Gloggnitz), w Hirschwang (pierwsza miejscowość, około 4 km) skręcamy w prawo zaraz za stacją kolejki linowej w kierunku na Prein. Jedziemy około 4-5 km. W Prein czujny zakręt w lewo tuż za knajpą (drogowskaz niewidoczny, schowany za lustrem drogowym z prawej strony drogi) i dalej w zasadzie prosto, do połączenia z drogą Reichenau - Orthof (w lesie). Tam ostro w prawo, po 2-3 km dojeżdżamy do Orthof (2-3 domki, charakterystyczny basen przy jednym z nich). Trzymając się głównej drogi po 1-2 km widzimy po lewej wysepkę na 3-4 samochody a z prawej mniejszą, na 1 autko. Wysiadamy, zabieramy szpej i idziemy szosą dalej, gdzie odsłania się widok na sektor Monster (przewieszony mur tuż nad szosą). Za Monsterem ścieżką wprost do pozostałych sektorów ściany Falkensteinwand. Do sektora Zapf idziemy ścieżką biegnącą w lewo z wysepki dla samochodów, obok ławeczki. Po ok. 50 m jesteśmy pod skałką.

Falkenstein
Zapf Informacje praktyczne:

Miejsce na biwak znajduje się w odległej o 15 km dolinie Höllental w miejscowości Kaiserbrunn. Jest to niewielki placyk przy drodze, który jest właściwie parkingiem wyposażonym w przyzwoite WC i umywalki. Brakuje możliwości skorzystania z prysznica, ale jak za friko jest całkiem nieźle.
Na miejscu jest tylko knajpa, a do sklepu trzeba się udać do najbliższej miejscowości.